pondělí 8. července 2013

Inspirace k prázdninové soutěži - podruhé

Když Lenka na svém blogu vypsala prázdninovou soutěž, v níž hlavní roli hraje ona známá věta "Slečno, nechcete si prohlédnout mou sbírku motýlů?", napadlo mne hned: A co takhle zkusit to parafrázovat či pozměnit? Třeba: "Pane, nechcete si prohlédnout mou sbírku knoflíků?". Ovšem tentokrát je to pozvání naprosto bezelstné. Doslova a naprosto upřímně vás zvu: pojďme si společně "zaknoflíkovat"! :)

Začnu trochu zeširoka. Moje babička byla švadlena. Kromě krásného elegantního šlapacího stroje Minerva nám po ní zbyly poklady, které jsem jako dítě či puberťák nedokázala ocenit, ale s věkem moudřím ;) a ráda se jimi přebírám, vzpomínám a tu a tam je, s rozmyslem a úctou, používám při svém tvoření.
Mimo jiné se dochovala i spousta knoflíků rozličných tvarů, barev a velikostí. Knoflíky jsou ve scrapartu ceněná komodita, dají se využít na mnoho způsobů. Dokáží oživit, zjemnit, doplnit. Dnes budou hrát hlavní roli! Zaslouží si to. A nejvíce si to zaslouží ty, které jsem zatím tak trochu opomíjela - ty velké či barevně ne příliš výrazné.
Postup je velice jednoduchý - pro začátek budeme potřebovat velké knoflíky a různé nitě, . . .


. . . nůžky, knihařskou kost (či podobný nástroj - třeba dřívko od nanuku) a propisot.


(Pár týdnů zpět jsem tuhle jednoduchou techniku použila u květnové visačky, když u originálu Tim Holtz využil pro aplikaci propisotu kovový medailonek, který jsem neměla.)

Vybereme si hladší stranu knoflíku. (Nebojte se pracovat z "rubu", vyhovuje-li vám tato strana víc. Některé exempláře jsou sice z lícu zajímavě profilované, ale pro naši techniku se příliš členitý povrch nehodí.)
Z propisotu si opatrně vytřihneme motiv, který nám barevně, tématicky a velikostí vyhovuje. (Doporučuji ustřihnout kousek o pár milimetrů větší než knoflík.)
Pomocí knihařské kosti přeneste propisot na knoflík.



Pozor je třeba dát jen u více vypouklých tvarů, tam je práce trochu těžší.
Pokud vám knoflík "utíká" pod rukama, přichyťte si ho k podložce dočasně lepící tečkou nebo kouskem oboustranné pásky - pracuje se pak mnohem lépe.
A je téměř hotovo:



Dál ještě můžete použít nitě - buď je provléknete několikrát dírkami a na rubu zavážete na uzlík, aby vznikl dojem šití nebo je můžete prostrčit oběma konci na lícovou stranu a uvázat z nití jen uzlík či jemnou mašličku anebo nechte knoflík jen tak, bez niti - to v případě, kdy by narušovala motiv propisotu.
Vzniknout tak může hromádka originálních knoflíků, třeba jako ta moje:



A co s nimi dál? Použít je můžete jednotlivě, na jakékoliv projekty - přání, visačky, děkovné kartičky, stránky do alba, jako ozdobu na záložku, jako střed květiny . . .
Budu ráda, když tuhle techniku vyzkoušíte a pochlubíte se s různýni způsoby použití svých jedinečných knoflíků. :)

Já jsem vzala do ruky starý, nepoužívaný rámeček a Distress krakelovací barvu . . .



. . . rámeček jsem očistila od případných nečistot (nejlépe lihem či technickým benzínem) a natřela ( pro vytvoření požadovaných trhlinek se buď obrníte trpělivostí a barvu necháte úplně zaschnout nebo budete netrpěliví a necháte ji jen zavadnout (to ale určitě!) a pak, po vytvoření prvních prasklinek, si pomůžete horkovzdušnou pistolí).



Po úplném zaschnutí jsem ještě použila Gesso (bílá akrylová nebo temperová barva udělá velmi podobnou službu) a pomocí štětce a občas prstů (lidská ruka je přece jen nejdokonalejší a stále dostupný nástroj ;) . . .) jsem lehce, nepravidelně rámeček zatónovala. Pokud tento postup vyzkoušíte a bude se vám zdát, že jste někde nanesli bílé barvy příliš, nezoufejte - stačí ji jemně setřít papírovým ubrouskem nebo vlhčeným kapesníčkem. Vnitřní, "utopenou" hranu rámečku jsem pro zvýšení dojmu hloubky natřela černou akrylovou barvou.



Mám nachystaný rámeček i knoflíky, zbývá už jen pozadí. Na to se výborně hodí papír "Proudly Handcrafted" z kolekce "Domestic Goddess" od  7 Dots Studio -  je na něm totiž švadlenkovský motiv střihů. Papír jsem dál ještě doplnila otisky různých razítek s motivy šití a pomůcek pro šití a zatónovala ho Distress inkousty a barevnými spreji. Po zaschnutí jsem jej pomocí kvalitního PVA lepidla podlepila kartonem a tímtéž lepidlem jsem jej připevnila zespodu k rámečku. Vyplatí se nanést tenkou vrstvu na obě lepené plochy, nechat mírně zavadnout, přitisknout k sobě a rovnoměrně zatížit. Tímhle způsobem se rámeček pevně přichytí i v místech, kde je papír po použití řídkých sprejů mírně zvlněný a vše nakonec opravdu velmi dobře drží - vyzkoušeno! ;)

A nastává poslední fáze: hraní s knoflíky, jejich umístěním a poskládáním na plochu. Měla jsem přichystané ještě další krejčovské propriety, ale nakonec jsem je nepoužila, aby vynikly právě jen knoflíky. Vše jsem doplnila pouze jednoduchým nápisem - písmenka jsou z různých sad a kolekcí, vybírala jsem je především s ohledem na barevnost. Většina je podlepena pěnovými polštářky.
A tady je má sbírka knoflíků :) . . .



A pár detailů:



Moc se těším, s jakými sbírkami se pochlubíte vy! ;) 



4 komentáře:

  1. Tak to je bomba! bourek

    OdpovědětVymazat
  2. viděla jsem "naživo" a zůstala s pusou otevřenou...naprostá nádhera!

    OdpovědětVymazat
  3. Jj, krása veliká. Mě spadla čelist hned, když jsem obdržela první pracovní foto. Úžasný kousek!

    OdpovědětVymazat